Zadzwoń do nas

+48 538 434 822

a train on the railway tracks
21 września 2025

Co z tą naprawą?

Pęknięcie dźwigara lub czołownicy to sytuacja, której nikt nie chce doświadczyć. Niestety te sytuacje zdarzają się w naszej codzienności. Można powiedzieć, że to jeden z tych czarnych scenariuszy, który może zdarzyć się każdemu z przedsiębiorców korzystających z urządzeń transportu bliskiego. Tylko co dalej? W końcu nikt nie może pozwolić sobie na przestój w produkcji, a jednak suwnice są z nią ściśle powiązane. To właśnie one odpowiadają codziennie za transport ładunków. To właśnie one usprawniają i przyspieszają wszystkie procesy na zakładzie pracy. A teraz, kiedy mamy sytuację awaryjną być może całej produkcji grozi nieplanowany przestój, a co za tym idzie duże straty finansowe. Trzeba więc działać. I to jak najszybciej. Oczywiście można dalej pracować takim urządzeniem, lecz może to doprowadzić do sytuacji wypadkowej, a wtedy będzie jeszcze gorzej. Można też pospawać pęknięte miejsce, lecz czy na pewno wszystko będzie dobrze. Z prawnego punktu widzenia niestety nie. Z technicznego może tak a może nie. W przypadku stwierdzenia pęknięcia konstrukcji nośnej urządzenia objętego dozorem technicznym musimy przejść proces związany z naprawą. Naprawą jest bowiem zespół czynności mających na celu przywrócenie stanu zdatności użytkowej urządzenia technicznego bez wprowadzania zmian w konstrukcji lub parametrach technicznych urządzenia. A my spawając pęknięcie konstrukcji nośnej właśnie to zamierzamy zrobić. Aby jednak zapewnić, że proces naprawy będzie przeprowadzony w sposób rzetelny, prawidłowy i zapewniający bezpieczeństwo eksploatacji urządzenia przepisy o dozorze technicznym wprowadzają uprawnienia do napraw. Więc aby być w zgodzie ze wszystkimi obowiązującymi zasadami urządzenia techniczne mogą być naprawiane przez naprawiającego, który posiada uprawnienie, wydane w formie decyzji administracyjnej do naprawiania wydane przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego. Co więcej nie wystarczy mieć uprawnienia, lecz przed rozpoczęciem procesu naprawy należy uzgodnić stosowną dokumentację z organem właściwej jednostki dozoru technicznego. Ale zaraz, w ustawie można przeczytać o naprawie okazjonalnej. To przecież mając spawaczy i automat spawalniczy mogę to zrobić sam. Niestety tak to nie działa. Nieważne, czy dopiero jesteś zakładem, który ubiega się o wydanie uprawnień czy chcesz okazjonalnie (jednorazowo) naprawić pęknięcie konstrukcji musisz spełnić określone wymagania, które są niewiele mniej restrykcyjne od tych podczas procesu uzyskiwania pełnych uprawnień do napraw. Aby uzyskać uprawnienie, wydane w formie decyzji administracyjnej do napraw należy z wynikiem pozytywnym przejść postępowanie, które ma na celu stwierdzenie, że zakład:

a) wdrożył właściwą technologię naprawy;

b) posiada urządzenia zapewniające naprawę zgodnie z technologią, o której mowa powyżej;

c) zatrudnia pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, określonych w odrębnych przepisach;

d) posiada zorganizowaną kontrolę jakości;

e) ma możliwość przeprowadzenia badań niszczących i nieniszczących naprawianych urządzeń technicznych oraz materiałów we własnym laboratorium lub laboratorium uznanym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.

Okazuje się, że to nie wszystko. Osoby odpowiedzialne za naprawę i kontrolę jakości urządzeń technicznych powinny posiadać:

a) wyższe wykształcenie techniczne i co najmniej dwuletnią praktykę zawodową lub

b) wykształcenie średnie techniczne lub średnie branżowe i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową oraz

c) znajomość norm, przepisów o dozorze technicznym i warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie prowadzonej działalności.

Dodatkowo osoby wykonujące czynności spawania w toku naprawy urządzeń technicznych obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania tych czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie.

Jak widać, uzyskanie decyzji, na podstawie której można prowadzić naprawy suwnic jest procesem wymagającym poświęcenia czasu i środków. Nie jest to jednak proces niemożliwy do osiągnięcia. W końcu na naszym rynku jest dość sporo zakładów, które uprawnieniami do napraw dysponują. Istoty jest jednak fakt, że dokument potwierdzający przyznanie uprawnienia konkretnie precyzuje jakich rodzajów urządzeń technicznych uprawnienie do modernizacji lub napraw dotyczy. Dodatkowo dokument ten wskazuje konkretne technologie oraz materiały stosowane przy naprawie lub modernizacji urządzeń technicznych.

Jak widać stwierdzenie pęknięcia na czołownicy może generować dość dużo problemów. Warto więc w takiej sytuacji posiłkować się wiedzą i kompetencjami zakładów, które posiadają uprawnienia do napraw. To dzięki ich pomocy sam proces naprawy może przebiec w sposób bezproblemowy i w miarę szybki. Zakłady te z założenia mają również zapewnić, że sposób przeprowadzonej naprawy jest zgodny z wymaganiami obowiązujących przepisów, norm oraz ogólnie rozumianej wiedzy technicznej. To wszystko ma w końcu zapewnić eksploatującemu, że urządzenie będzie znów sprawne technicznie.

 

Najnowsze posty

arrow left
arrow right

BORTEKS

Doradztwo Techniczne

Tomasz Borth

ul. Lubliniecka 63/16

44-102 Gliwice

Zadzwoń do nas

+ 48 538 434 822

Ta strona została stworzona w kreatorze WebWave.

 Projekt i wykonanie: Tomasz Borth